Home » Mail van voorzitter Belgische Biljartbond Antwerpen aan politici

Mail van voorzitter Belgische Biljartbond Antwerpen aan politici

Gepubliceerd op 30 december 2021 om 13:42

Ik ben steeds een verdediger geweest van de coronamaatregelen. Terwijl vrienden en collega’s al langer boos werden om de zoveelste verstrenging, bleef ik pogingen doen om begrip op te brengen voor de beslissingen. Er bestaat immers geen duidelijk draaiboek met de regels voor een pandemie. Het overviel ons

allemaal (ook de politici) en eender welke moeilijke beslissing genomen werd, het zou altijd bij iemand in het verkeerde keelgat geschoten zijn. Dat behoort nu eenmaal tot het takenpakket van onze politici: onpopulaire beslissing nemen die toch in het belang van de gemeenschap zijn. En ik bleef begrip opbrengen voor hen en ik bleef anderen ervan overtuigen dat het nu eenmaal moeilijke en zeer uitzonderlijke tijden zijn waarvoor niemand een pasklare oplossing had. Tot nu. Want alle biljartzalen moeten vanaf vandaag (26/12) sluiten en op café mag er niet meer gebiljart worden terwijl andere activiteiten wel probleemloos mogen doorgaan.
                Volgende maand is het als gevolg van de verstrengde coronamaatregelen bijvoorbeeld nog wel toegelaten om in een vliegtuig te zitten, judo te beoefenen of te basketten. Maar biljarten mag niet meer ? Waar zit het verschil ?
               Op een trans-Atlantische vlucht vanop Zaventem mogen volgende maand in een Boeing 777 bijvoorbeeld 400 personen gedurende 6 uur opeengepakt zitten in hetzelfde vliegtuig. Dat is ca. 1 m² per persoon. Twee spelers die een partijtje biljart spelen gebruiken samen minstens 10 m². Dat is minstens 5 m² per persoon. En hoe is het met de luchtkwaliteit in een vliegtuig gesteld ? Zeker niet beter dan in onze biljartzalen, die alle beschikken over voldoende verluchting en CO₂-meters. Maar biljarten mag niet ?
                Vanaf volgende maand is het ook nog toegestaan om bijvoorbeeld judo te beoefenen. Ik heb absoluut niets tegen deze prachtige sport, maar daar wordt per definitie geen afstand gehouden tussen de sporters. Aan de biljarttafel is er tussen de twee spelers ten allen tijden minstens 1,5 meter afstand. Maar biljarten mag niet ?
                En ook andere zaalsporten zoals basketbal en zaalvoetbal zijn nog steeds toegelaten, zelfs zonder mondmasker. Aan de biljarttafel is het geen enkel probleem om met een mondmasker te spelen. Maar biljarten mag niet ?
                De voorbije twee seizoenen konden we geen volledige competitie afwerken door corona en kenden we dus ook geen kampioenen en geen stijgers of dalers. Dit seizoen zag er voorlopig goed uit maar ook nu weer komt dus een volledig afgewerkt seizoen in het gedrang. Voor de derde keer op rij.

Kan iemand me de logica achter deze nieuwe coronamaatregelen verduidelijken ? Ik krijg het niet meer uitgelegd aan onze meer dan 1000 leden in de provincie Antwerpen.

Met vriendelijke groeten,

Peter Verreyde

Voorzitter Belgische Biljartbond (KBBB) – Gewest Antwerpen

«   »

Reactie plaatsen

Er zijn geen reacties geplaatst.